Wie heeft er voorrang op de weg?
Nummer 1 oorzaak bij een verkeersongeval is geen voorrang krijgen. Maar wie heeft er eigenlijk voorrang op de weg? Deze vraag wordt meestal beantwoord met de vuistregel: “rechts heeft voorrang”. Maar dit is niet altijd het geval. Het hangt af van de omstandigheid van het geval. Op deze pagina leest u er alles over. Zo vindt u een antwoord op de volgende vragen over voorrang in het verkeer:
- Wanneer heeft rechts voorrang?
- Wie heeft er voorrang bij een uitrit?
- Wanneer hebben voetgangers voorrang op een auto?
- Gelijke kruising: wie heeft er voorrang?
- Wanneer heeft een tram voorrang?
- Wie is aansprakelijk bij een aanrijding?
- Welke letselschade krijg ik vergoed?
- Gratis juridische hulp bij letselschade, hoe zit dat?
Wanneer heeft verkeer van rechts voorrang?
Rechts heeft voorrang, zo is ons altijd geleerd. Maar juist door deze gedachte gebeuren er geregeld aanrijdingen. Want alhoewel het de hoofdregel is, zijn er een aantal belangrijke uitzonderingen.
Voornoemde hoofdregel is alleen van toepassing bij een gelijke kruising. Verkeerstekens en verkeersborden kunnen echter anders bepalen. Denk hierbij aan haaientanden of een voorrangsbord. Daarnaast geldt dat bestuurders op onverharde wegen bestuurder op verharde wegen voor moeten laten gaan. Verkeer uit een uitrit heeft moet weer al het ander verkeer voor laten gaan, Ook al komen ze van rechts.
Ook geldt de regel rechts heeft voorrang niet bij alle verkeersdeelnemers, maar alleen bij bestuurders. Een voetganger heeft dus geen voorrang op een auto, ook al komt hij van rechts.
Wie heeft er voorrang bij een uitrit?
Het antwoord op de vraag wie er voorrang bij een uitrit heeft vinden wij in artikel 54 Reglement Verkeerregels en Verkeerstekens (RVV). Hierin staat dat een bestuurder die een bijzondere manoeuvre maakt, het overige verkeer voor moet laten. Twee bijzondere manoeuvres die de wet noemt zijn:
- Uit een uitrit de weg oprijden.
- Van een weg een inrit oprijden
Er is dus altijd voorrang als iemand een uitrit in of uit rijdt. Een duidelijke regel, zou je denken. Maar toch gebeuren er veel aanrijdingen bij een uitrit.
Dit komt met name omdat niet altijd duidelijk is of er sprake is van een uitrit. Er zijn voor uitritconstructies richtlijnen ter bevordering van duidelijkheid en verkeersveiligheid. Vaak wordt niet aan deze richtlijnen voldaan of zijn ze toch niet duidelijk genoeg. Het gevolg is vaak een discussie over de aansprakelijkheid en inschakeling van een letselschade advocaat.
Wanneer hebben voetgangers voorrang?
Voetgangers maken deel uit van het verkeer, maar zijn geen bestuurders. Voor voetgangers gelden daarom bijzondere voorrangsregels. Hier vindt u de belangrijkste regels wanneer voetgangers voorrang hebben:
- De regel ‘afslaand verkeer moet recht doorgaande verkeer voor laten gaan’ geldt ook bij voetgangers.
- Bij een uitritconstructie moet een voertuig voetgangers voor laten gaan.
- Je moet voetgangers op zebrapaden voor laten gaan. Steekt een voetgangers elders over, dan hebben ze geen voorrang!
- Niet alleen als een voetganger op een zebrapad oversteekt, maar ook als ze aanstalten maken om over te steken moet je ze voor laten gaan.
Wie heeft voorrang op een gelijkwaardige kruispunt?
Vaak wordt voorrang op een kruispunt geregeld met verkeerslichten. Is dit niet het geval, dan spreken wij van een gelijkwaardige kruising. Maar wie heeft hier dan voorrang?
Ook bij een gelijkwaardige kruising geldt dat je alle bestuurders voor moet laten gaat, dus niet alleen auto’s. Voetgangers zijn geen bestuurders, dus die zijn van deze regel uitgesloten. Andere belangrijke voorrangsregels die op een kruispunt gelden zijn:
- bij een speciale handeling (keren, parkeren, achteruitrijden) moet je het andere verkeer voor laten gaan
- verkeer dat rechtdoor gaat op de kruising mag voor.
- de bestuurder die haaientanden heeft moet stoppen.
Wanneer heeft een tram voorrang?
Trams zijn geen motorvoertuigen en er gelden bijzondere voorrangsregels voor trams. Een tram heeft namelijk altijd voorrang, zowel van verkeer dat van links komt als van rechts. Daarbij moet iedere verkeersdeelnemer de tram voor laten gaan, niet alleen bestuurders. Dus ook voetgangers moeten stoppen voor een tram. Dit is alleen anders als een voetganger bij een zebrapad oversteekt.
Volg voor meer informatie over aansprakelijkheid bij een tramongeluk de link.
Wie is aansprakelijk bij een aanrijding?
Helaas gaat het met de voorrangsregels nogal eens mis met een aanrijding tot gevolg. Maar wie is dan aansprakelijk? Dit hangt af van wat er is gebeurd.
Bij een achterop aanrijding is de achterop rijdende bestuurder aansprakelijk. Maar bij een fietsongeluk is dit heel anders. Want wordt een fietser aangereden, dan is de auto of scooter altijd schuldig. Ook als de fiets een verkeersfout maakt! Dit geldt ook voor voetgangers. Steekt deze over waar het niet mag en wordt de voetganger aangereden, dan is er toch recht op een schadevergoeding van ten minste 50% van de letselschade.
Schadevergoeding bij letselschade
Schadevergoeding bij letselschade bestaat uit materiële schade en immateriële schade, beter genoemd smartengeld. Bij materiële schade gaat het om alle kosten die gemaakt worden en schade als inkomensschade en schade door een studievertraging. Smartengeld is een schadevergoeding omdat u aan een ongeval pijnklachten heeft overgehouden en wellicht verkeersangst. Meer informatie over schadevergoeding bij letselschade? Volg de link en wij informeren u uitgebreid.
Gratis juridische rechtsbijstand bij letselschade
In artikel 6:96 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek staat dat de kosten voor het vaststellen van een schadevergoeding onderdeel uitmaken van de schade. Kort gezegd betekent dit dat iemand met letselschade gebruik kan maken de gratis rechtsbijstand van een letselschade advocaat. De tegenpartij moet de kosten van rechtsbijstand voldoen. Onze letselschade advocaten helpen u dus geheel kosteloos bij uw letselschade claim.
Wilt u uw letselschade na een aanrijding claimen? Klik op onderstaande button en neem contact met ons op. Wij helpen u graag!